Hantera spamfiltret

Allmänt

Varje epostkonto kan logga in för att se vilka mail som stoppats respektive levererats av spamfiltret. Detta gäller både inkommande och utgående meddelanden. Så när mail inte kommer fram så är det här ett bra ställe att börja leta på. Sen kan det också vara så att ditt epostprogram (tex Outlook) sorterar undan nya mail till mapp eller liknande.

Hur funkar det?

Vårat spamfilter tittar på flera saker för att avgöra om mailet ska stoppas (reject), hamna i karantän (quarantine) eller levereras (deliver) till mottagarens epostkonto. Det finns många olika saker som var för sig eller i kombination kan göra att mailet klassas på ena eller andra sättet. Mail som stoppas kommer aldrig fram, och avsändaren får ett meddelande med orsaken. Mail som läggs i karantän finns kvar där i 2 veckor innan de tas bort.

Hur kan jag kolla vad som hänt med mina mail?

Surfa till denna adress och logga in med epostadress och tillhörande lösenord: https://mailfilter.vildmarksdata.se/ Högst upp finns en svart list med två flikar:

Messages

Här listas alla inkommande mail, de som stoppats av mailfiltret är röd/rosa och har en text i statusfältet. Om man klickar på ett mail (en rad) så får man upp lite mer detaljerad information. Om man filtrerar på All eller Quarantine och ser något mail som hamnat i karantän så kan man kryssa för och sedan välja Actions och tex ta bort eller släppa iväg (dvs godkänna) mailet. Mail som hamnar här ligger kvar i 2 veckor innan de tas bort. Det går bara att godkänna mail i karantän (inte de som stoppats helt) och detta under tiden de ligger där.

Black/Whitelist

Här kan man lägga till adresser/domäner/IP-adresser som man vill ska släppas igenom eller stoppas

Hjälpte svaret dig?

 Skriv ut denna artikeln

Läs även

Administrera epostkonton

Via kundzonen och kontrollpanelen Epostkonton administreras från nya kontrollpanelen och dit...

Jag kommer inte åt webbmailen

Om sidan bara laddas om så att du kommer tillbaka till startsidan så kan du behöva rensa...

Hur går det till att migrera mail till Vildmarksdata

Den här artikeln förklarar lite generellt hur det går till att migrera epost från en annan...

Felmeddelande i webbmailen

Följande felmeddelande kan ibland visas när mailen kollas via webbgränssnittet: Ett...

Vad är en mailpekare eller MX-pekare, hur funkar den?

En MX-pekare är en DNS-post som visar var mail för en domän skall skickas. Det kan finnas en...