Hantera spamfiltret

Allmänt

Varje epostkonto kan logga in för att se vilka mail som stoppats respektive levererats av spamfiltret. Detta gäller både inkommande och utgående meddelanden. Så när mail inte kommer fram så är det här ett bra ställe att börja leta på. Sen kan det också vara så att ditt epostprogram (tex Outlook) sorterar undan nya mail till mapp eller liknande.

Hur funkar det?

Vårat spamfilter tittar på flera saker för att avgöra om mailet ska stoppas (reject), hamna i karantän (quarantine) eller levereras (deliver) till mottagarens epostkonto. Det finns många olika saker som var för sig eller i kombination kan göra att mailet klassas på ena eller andra sättet. Mail som stoppas kommer aldrig fram, och avsändaren får ett meddelande med orsaken. Mail som läggs i karantän finns kvar där i 2 veckor innan de tas bort.

Hur kan jag kolla vad som hänt med mina mail?

Surfa till denna adress och logga in med epostadress och tillhörande lösenord: https://mailfilter.vildmarksdata.se/ Högst upp finns en svart list med två flikar:

Meddelanden

Här listas alla inkommande mail, de som stoppats av mailfiltret är röd/rosa och har en text i statusfältet. Om man klickar på ett mail (en rad) så får man upp lite mer detaljerad information. Om man filtrerar på All eller Quarantine och ser något mail som hamnat i karantän så kan man kryssa för och sedan välja Actions och tex ta bort eller släppa iväg (dvs godkänna) mailet. Mail som hamnar här ligger kvar i ca 2-3 veckor innan de tas bort. Det går bara att godkänna mail i karantän (inte de som stoppats helt) och detta under tiden de ligger där.

Svart- och vitlista

Här kan man lägga till adresser/domäner/IP-adresser som man vill ska släppas igenom eller stoppas

هل كانت المقالة مفيدة ؟

 طباعة

اقرأ أيضاً :

Webbmailen har konstigt utseende

Webbmailen kan man använda på dator, surfplatta, mobiltelefon etc och de har alla olika storlek...

Mailproblem på Mac

Symptom Mac:en kan inte koppla upp sig mot mailservern och man ser en gul varningstriangel, man...

Mina mail kommer inte fram till mottagaren - vad kan jag göra

Hur kan man felsöka om man skickat ett mail utan att få något slags felmeddelande och mottagaren...

ActiveSync och Outlook Sync - vad är skillnaden mot IMAP

Det är inte alltid så lätt att förstå skillnaderna, speciellt som de upplevs "olika" beroende på...

Felmeddelande i webbmailen

Följande felmeddelande kan ibland visas när mailen kollas via webbgränssnittet: Ett...