Hantera spamfiltret

Allmänt

Varje epostkonto kan logga in för att se vilka mail som stoppats respektive levererats av spamfiltret. Detta gäller både inkommande och utgående meddelanden. Så när mail inte kommer fram så är det här ett bra ställe att börja leta på. Sen kan det också vara så att ditt epostprogram (tex Outlook) sorterar undan nya mail till mapp eller liknande.

Hur funkar det?

Vårat spamfilter tittar på flera saker för att avgöra om mailet ska stoppas (reject), hamna i karantän (quarantine) eller levereras (deliver) till mottagarens epostkonto. Det finns många olika saker som var för sig eller i kombination kan göra att mailet klassas på ena eller andra sättet. Mail som stoppas kommer aldrig fram, och avsändaren får ett meddelande med orsaken. Mail som läggs i karantän finns kvar där i 2 veckor innan de tas bort.

Hur kan jag kolla vad som hänt med mina mail?

Surfa till denna adress och logga in med epostadress och tillhörande lösenord: https://mailfilter.vildmarksdata.se/ Högst upp finns en svart list med två flikar:

Meddelanden

Här listas alla inkommande mail, de som stoppats av mailfiltret är röd/rosa och har en text i statusfältet. Om man klickar på ett mail (en rad) så får man upp lite mer detaljerad information. Om man filtrerar på All eller Quarantine och ser något mail som hamnat i karantän så kan man kryssa för och sedan välja Actions och tex ta bort eller släppa iväg (dvs godkänna) mailet. Mail som hamnar här ligger kvar i ca 2-3 veckor innan de tas bort. Det går bara att godkänna mail i karantän (inte de som stoppats helt) och detta under tiden de ligger där.

Svart- och vitlista

Här kan man lägga till adresser/domäner/IP-adresser som man vill ska släppas igenom eller stoppas

War diese Antwort hilfreich?

 Artikel drucken

Lesen Sie auch

Det finns olästa mail som jag inte kan komma åt

Du har sannolikt av misstag omsorterat din inkorg så att de senaste e-postmeddelanderna hamnat...

Konfigurera Thunderbird för kalender

Menyn Arkiv → Nytt → Kalender… Om du inte ser någon menyrad utan har en liten ”hamburgare” (tre...

Arkivera mail via webbmailen

Om man behöver rensa sitt konto, men endast använder webbmailen så är det inte lika lätt att...

Lägga till (skapa nytt) epostkonto i en domän

Via (nya) kundzonen och kontrollpanelen Epostkonton administreras från kontrollpanelen och dit...

Hur lägger man upp en domän som epostdomän-alias

Om man har ett domännamn där man vill ha epostkonton, men slippa "extra" konton så kan man lägga...