Administrera användare och grupper för storage-mapp

För att användare ska kunna använda anslutningen till en Enterprise Storage mapp så måste användare (och ev grupper skapas).
Detta kan du som kund själv göra, logga in här i kundzonen och gå sen till Enterprise-Storage-tjänsten och klickar på Hantera --> Konfigurera tjänst --> Logga in till kontrollpanelen.

Om man vill använda bara användare eller även grupper beror lite på hur många man är och hur man vill hantera rättigheterna. En liten riktlinje är att ju fler mappar och olika användare så är sannolikheten att man vill använda sig av grupper större. Tex flera olika mappar där några personer (men inte alla) ska ha rättigheter till olika mappar så underlättar grupper. Då kan man skapa grupp och ge den rättigheter och sen lägga in de personer som ska ha rättigheter, i stället för att lägga till varje användare med rättigheter till respektive mapp.

Skapa användare
  1. Klicka på Users
  2. Klicka på Create New User för att skapa ny.
  3. Ange uppgifterna, Email address med vald storage-domän är inloggningsnamnet. Använd INTE Send-password-rutan eftersom vi inte har den funktionaliteten än.
Ändra användare
  1. Klicka på Users
  2. Klicka på namnet till befintlig användare.
  3. För att sätta nytt lösenord: ange det nya i båda rutorna, klicka sen på Set Password innan du klickar på Save-knappen.
  4. För övriga ändringar: ändra de fält som ska ändras (expandera med + till höger) och klicka på Save.

Skapa och ändra grupper
  1. Klicka på Groups
  2. Klicka på Create New Group för att skapa ny, eller på namnet till befintlig grupp.
  3. När du skapat ny grupp kommer du till sida där du väljer vilka användare som ska vara med i gruppen. Klicka på Add för att få upp lista med valbara användare.

Sätta rättigheter på mapp
  1. Klicka på mappen
  2. På fliken Folder Permissions sätter du vilka användare/grupper som ska ha läs- eller skrivrättigheter till mappen.
  • 0 Utilizadores acharam útil
Esta resposta foi útil?

Artigos Relacionados

Nya kundzonen och ny kontrollpanel - vad är vad?

Under våren 2015 har vi flyttat över kunder och webbplatser/tjänster/konton till vår nya kundzon...

Felsökning för e-post och FTP

1. Kontrollera om nätverket fungerar. Har datorn som det är problem med kontakt med internet,...

Ändra fakturasätt/betalningsmetod

Allmänt om fakturorFrån 2015-07-01 så skickas alla fakturor via epost till den epostadress som...

Överbetalning och deposition

Sedan juni 2019 så finns det en funktion i kundzonen som gör att man kan betala in pengar i...

Hur hittar jag mina lösenord

Via kundzonen och kontrollpanelen Sedan juni 2017 går det inte längre att se sina befintliga...