Misslyckad uppdatering

Ibland händer det att uppdateringar av tillägg/plugin misslyckas, och man kan tro att det beror på rättighetsproblem. Men det finns andra orsaker som vi försöker beskriva nedan, dock ganska teknisk info.

Det är inga problem med skrivrättigheter eftersom det är unika användare för varje process och det är alltid en process som kör en webbplats. Alla dessa användare har alltid rätt att skriva i sin mapp. Det är inget som kund kan ändra heller.

Att göra automatiska uppdateringar är normalt sett inga problem, men det kan finnas situationer när det uppstår bekymmer. Plugin-uppdateringar går ibland till så att hela mappen raderas och sen kopieras den nya versionen in. Då kan punkt nr 1 eller 4 ställa till det.

  1. Någon har igång en FTP-klient som håller anslutningen mot servern öppen mot webbplatsen där man öppnat en pluginmapp. FTP-servern kan då hålla mappen öppen, vilket gör att den inte går att radera.
  2. PHP's opcache eller någon annan cache på servern kan ställa till det ordentligt vid uppdateringar. Läs mer på: https://www.saotn.org/wordpress-plugin-flush-php-opcache/
  3. Själva webbservern har hamnat i ett läge om t ex PHP kraschar där den låser någon fil, så att den inte går att skriva över.
  4. Vildmarksdatas personal har glömt att gå ut från mappen, tex i samband med support. Om den t ex hålls öppen av en filutforskare, så vägrar servern radera mappen.

Dessa saker händer sällan, men kan som sagt inträffa. Sedan kan pluginuppdateringen misslyckas av andra orsaker också, t ex felaktig kod i plugin eller att inte ett plugin hanterar automatiska uppdateringar.

Punkt nr 3 kan fixas genom att man i vår kontrollpanel stänger ner applikationspoolen för webbplatsen och när den stannat startar den igen. Att bara göra en restart fungerar inte.

Sen är vår rekommendation och erfarenhet att det alltid är bäst att göra uppdateringar under kontrollerade former, dvs mer eller mindre manuellt så att man kan före och efter kontrollera funktion och återställa om det blir problem. Då undviker man problem med att sajter mer eller mindre går ner. Har man ett plugin som bygger upp en stor del av sajten bör detta uppdateras manuellt.

Hjälpte svaret dig?

 Skriv ut denna artikeln

Läs även

Hur byter jag domännamnet i WordPress?

Har du installerat en WordPress-site och märkt att när vi kopplar domännamnet och lanserar...

Hur skapar jag en till webbplats på mitt befintliga konto

Beroende på vilken tjänst du har kan du ha fler än en webbplats.Webbplatser administreras från...

Jag har glömt lösenordet till kundzonen

Hur gör jag när jag glömt mitt lösenord till kundzonen? Gå till den här sidan för att...

Dirigera om sin domän

Det finns olika sätt på hur man "dirigerar om" sin domän till en annan domän/webbplats. Hur du...

FTP-inställningar

När du ska ladda upp filer till din webbplats (speciellt första gången) så använder du FTP. Det...