Misslyckad uppdatering

När en uppdatering av ett tillägg/plugin misslyckas, och du t.ex får "Uppdateringen misslyckades: Kunde inte ta bort det gamla tillägget. i Wordpress"gör så här:

  1. Notera exakt vilket plugin det var som inte kunde uppdateras!
  2. I en ny flik i din webbläsare, logga in i kundzonen och sedan vidare in i kontrollpanelen.
  3. Klicka på filemanager
  4. Navigera till din webbplats->webroot->wp-content->plugins
  5. Kryssa i och markera mappen för det plugin som misslyckades
  6. Radera hela mappen
  7. Växla tillbaka till fliken för WordPress
  8. Klicka på tillägg, lägg till nytt
  9. Sök åt ditt raderade tillägg
  10. Installera och aktivera detta
  11. Kolla igenom inställningarna för akuellt tillägg att dom är ok
  12. klart.


För dig som är intresserad av orsaken så finns lite info nedan

Ibland händer det att uppdateringar av tillägg/plugin misslyckas, och man kan tro att det beror på rättighetsproblem. Men det finns andra orsaker som vi försöker beskriva nedan, dock ganska teknisk info.

Det är inga problem med skrivrättigheter eftersom det är unika användare för varje process och det är alltid en process som kör en webbplats. Alla dessa användare har alltid rätt att skriva i sin mapp. Det är inget som kund kan ändra heller.

Att göra automatiska uppdateringar är normalt sett inga problem, men det kan finnas situationer när det uppstår bekymmer. Plugin-uppdateringar går ibland till så att hela mappen raderas och sen kopieras den nya versionen in. Då kan punkt nr 1 eller 4 ställa till det.

  1. Någon har igång en FTP-klient som håller anslutningen mot servern öppen mot webbplatsen där man öppnat en pluginmapp. FTP-servern kan då hålla mappen öppen, vilket gör att den inte går att radera.
  2. PHP's opcache eller någon annan cache på servern kan ställa till det ordentligt vid uppdateringar. Läs mer på: https://www.saotn.org/wordpress-plugin-flush-php-opcache/
  3. Själva webbservern har hamnat i ett läge om t ex PHP kraschar där den låser någon fil, så att den inte går att skriva över.
  4. Vildmarksdatas personal har glömt att gå ut från mappen, tex i samband med support. Om den t ex hålls öppen av en filutforskare, så vägrar servern radera mappen.

Dessa saker händer sällan, men kan som sagt inträffa. Sedan kan pluginuppdateringen misslyckas av andra orsaker också, t ex felaktig kod i plugin eller att inte ett plugin hanterar automatiska uppdateringar.

Punkt nr 3 kan fixas genom att man i vår kontrollpanel stänger ner applikationspoolen för webbplatsen och när den stannat startar den igen. Att bara göra en restart fungerar inte.

Sen är vår rekommendation och erfarenhet att det alltid är bäst att göra uppdateringar under kontrollerade former, dvs mer eller mindre manuellt så att man kan före och efter kontrollera funktion och återställa om det blir problem. Då undviker man problem med att sajter mer eller mindre går ner. Har man ett plugin som bygger upp en stor del av sajten bör detta uppdateras manuellt.

Hjälpte svaret dig?

 Skriv ut denna artikeln

Läs även

Var hittar jag SFTP-uppgifterna till mitt Managed Wordpress Hosting konto?

Logga in i kundzonen. Under Mina Tjänster hittar du paketet för Managed WordPress (tjänsten...

Uppgradera paket

Man kan (oftast) uppgradera sitt paket relativt enkelt, men det beror på vilka paket man vill...

Konfigurera alternativ e-postadress för lösenordsåterställning

Ibland är det extra jobbigt, t.ex när man glömt lösenordet till sin e-post.I vår blogg tipsar vi...

Komma åt loggfilerna för en webbplats

När det gäller webbplatser på guld- och silverpaket så kommer man inte åt loggfilerna (mappen...

Min webbplats fungerar inte - vad kan jag göra?

Det kan finnas många orsaker till att en webbplats inte fungerar, tex felaktig installation,...