Mailproblem på Mac

Symptom

Mac:en kan inte koppla upp sig mot mailservern och man ser en gul varningstriangel, man har problem med Mail.app och SMTP (utgående server som används för att skicka mail). Detta gäller Mac OS X 10.10 Yosemite. Tidigare versioner har inte haft detta problem.

Lösning del 1

Uppdatera till senaste systemuppdateringen. Man kan se vilken version man kör genom att klicka på "äpplet" i övre vänstra hörnet och sedan välja "Om den här datorn". Annars skall man starta Mac App Store och välja fliken "Uppdatera" och se om det dyker upp något där efter några sekunder.

Lösning del 2

Titta på Inställningar i Mail.app. För många hjälper det att kryssa ur "Upptäck och hantera kontoinställningar automatiskt" i Avancerat-fliken för ett konto i Mail.apps inställningar. Se vår Yosemite-pdf, sista sidan är för dig som redan har ett konto som du vill redigera eller kontrollera inställningarna för.

Hjälpte svaret dig?

 Skriv ut denna artikeln

Läs även

Konfigurera Thunderbird för e-post

Uppdaterad 2016-02-01 med avsnitt om ändring av inställningar Menyn Arkiv → Nytt → Existerande...

Jag kan ta emot epost, men inte skicka

Vår mailserver kräver att du autentiserar dig genom att logga in med användarnamn (epost-adress)...

Mottagadresser inte är godkända

Det beror på att du som skickar inte är autentiserad. Det felmeddelande du får är alltså lite...

Webbmailens inloggningsruta kommer upp igen efter inloggning

Om du försöker logga in i webbmailen, men i stället för att komma in så får du upp...

Mailservern svarade med en okänd hälsning

Om du inte kan hämta eller skicka mail och får ett felmeddelande av typen ”Servern svarade med en...