Hur går det till att migrera mail till Vildmarksdata

Den här artikeln förklarar lite generellt hur det går till att migrera epost från en annan leverantör till Vildmarksdatas IMAP-server.
I det här fallet är det bara själva epostkontona inkl mappar och meddelanden som migreras.

Kortfattat går det till så här:
  1. DNS bör ligga hos Vildmarksdata, alternativt att vi får inloggningsuppgifter till annan leverantör så att vi kan ändra MX-pekarna (det som pekar ut vilken epostserver som ska ta emot)
  2. Kunden lämnar över lista med alla epostkonton (gärna inkl ev alias) med tillhörande lösenord till Vildmarksdata
  3. Kunden meddelar Vildmarksdata vilken adress det är till epostservern där kontona ligger
  4. Vi sätter igång test-migrering för att kunna kolla att alla lösenord är korrekta osv
  5. Det migreringen gör är att ansluta med IMAP till epostservern hos nuvarande leverantör och läser över allt till motsvarande konton på Vildmarksdatas epostserver. Fungerar likadant som när Outlook eller en mobil ansluter till en epostserver - all epost synkas till enheten som i det här fallet är vår epostserver
  6. Vi låter migreringen köra tills vi ser att allt verkar vara migrerat.
  7. MX-pekarna ändras och det brukar ta några timmar innan det slagit igenom överallt. Under tiden kan epost levereras både till "gamla" epostleverantören och direkt till Vildmarksdata
  8. Kunden ställer in sina klienter till att hämta och skicka epost via Vildmarksdatas server
  9. Migreringen får vara igång tills vi ser att det slutat komma in meddelanden till gamla leverantören
  10. Migreringen avslutas
  11. Kunden ser till att alla konton och epostdomänen raderas hos gamla leverantören, annars finns risk att epost via den servern stannar kvar där.
  12. Kunden ansvarar själv för att ev säga upp avtal mm hos andra leverantörer.

Detta är en extratjänst som vi tar betalt för, kontakta oss för prisuppgift.
Kontakta oss om du även har kalender och/eller kontakter som du vill behålla.

Hjälpte svaret dig?

 Skriv ut denna artikeln

Läs även

Mottagadresser inte är godkända

Det beror på att du som skickar inte är autentiserad. Det felmeddelande du får är alltså lite...

Mina mail kommer inte fram till mottagaren - vad kan jag göra

Hur kan man felsöka om man skickat ett mail utan att få något slags felmeddelande och mottagaren...

Hur konfigurerar jag mitt e-postkonto i datorn eller mobilen

Vi har guider för hur man gör för att lägga till epost-konto i de vanligaste klienterna, om din...

Konfigurera Thunderbird för e-post

Uppdaterad 2016-02-01 med avsnitt om ändring av inställningar Menyn Arkiv → Nytt → Existerande...

Mailservern svarade med en okänd hälsning

Om du inte kan hämta eller skicka mail och får ett felmeddelande av typen ”Servern svarade med en...