Mina mail kommer inte fram till mottagaren - vad kan jag göra

Hur kan man felsöka om man skickat ett mail utan att få något slags felmeddelande och mottagaren säger att det inte kommit fram?

Alla mail som skickas via vår epostserver passerar vårt spamfilter och i det kan man se om vår epostserver lyckats leverera meddelandet eller inte. Läs mer här

Om du skickar e-post genom en nyhetsbrevsfunktion eller massmail (bulk) via tex din hemsida genom våra servrar, se till att autentisera dig med användarnamn och lösenord mot ett befintligt konto i din domän. Om du inte gör det kommer dina bulkmail att gå ut genom några andra ip-nummer, vilka kan ha sämre rykte och finnas temporärt i olika blocklistor på nätet.

1. Kolla skräpkorgen - om mottagarens epostserver tagit emot det så kan det ändå hamna i denna mapp - beroende på tex spamfilter hos epostservern eller i mottagarens konto eller epostprogram
2. Vitlistning - be mottagaren att vitlista din domän eller epostadress så att dina mail alltid släpps igenom
3. Utformning av mail - spamfilter tittar på flera olika parametrar och det är inte alltid så lätt att förstå vad som gör att det "slår till" och stoppar eller skräppostmarkerar meddelanden

Några tips som kan hjälpa till för att inte mail ska stoppas som spam:

  • undvik superkort (eller helt tomt) ärende (dvs: skriv nåt riktigt)
  • skriv inte hela meddelandet i ämnesraden och lämna själva meddelandedelen tomt
  • undvik länkar i innehållet
  • undvid HTML-signatur
  • kontrollera SPF-poster i DNS-zonen (läs mer här eller kontakta vår support om du inte vet vad detta är)

Om man söker på nätet så finns flera sidor med tips och trix, här är några:




 

Hjälpte svaret dig?

 Skriv ut denna artikeln

Läs även

Byta lösenord på epostkonto

Som användareDetta gör du via webbmailen (https://mail.vildmarksdata.net), efter inloggning...

Hantera spamfiltret

Allmänt Varje epostkonto kan logga in för att se vilka mail som stoppats respektive levererats...

Konfigurera Thunderbird för e-post

Uppdaterad 2016-02-01 med avsnitt om ändring av inställningar Menyn Arkiv → Nytt → Existerande...

Hur ändrar jag språk i webbmailen?

Det går alldeles utmärkt! Logga ut ur din webbmail Uppe till höger på inloggningssidan kan du...

Kan jag köra krypterad e-post hos Vildmarksdata?

Ja det kan du. Du kan ställa in i din e-postklient kryptering på både inkommande och utgående...