Mina mail kommer inte fram till mottagaren - vad kan jag göra

Hur kan man felsöka om man skickat ett mail utan att få något slags felmeddelande och mottagaren säger att det inte kommit fram?

Alla mail som skickas via vår epostserver passerar vårt spamfilter och i det kan man se om vår epostserver lyckats leverera meddelandet eller inte. Läs mer här

Om du skickar e-post genom en nyhetsbrevsfunktion eller massmail (bulk) via tex din hemsida genom våra servrar, se till att autentisera dig med användarnamn och lösenord mot ett befintligt konto i din domän. Om du inte gör det kommer dina bulkmail att gå ut genom några andra ip-nummer, vilka kan ha sämre rykte och finnas temporärt i olika blocklistor på nätet.

1. Kolla skräpkorgen - om mottagarens epostserver tagit emot det så kan det ändå hamna i denna mapp - beroende på tex spamfilter hos epostservern eller i mottagarens konto eller epostprogram
2. Vitlistning - be mottagaren att vitlista din domän eller epostadress så att dina mail alltid släpps igenom
3. Utformning av mail - spamfilter tittar på flera olika parametrar och det är inte alltid så lätt att förstå vad som gör att det "slår till" och stoppar eller skräppostmarkerar meddelanden

Några tips som kan hjälpa till för att inte mail ska stoppas som spam:

  • undvik superkort (eller helt tomt) ärende (dvs: skriv nåt riktigt)
  • skriv inte hela meddelandet i ämnesraden och lämna själva meddelandedelen tomt
  • undvik länkar i innehållet
  • undvid HTML-signatur
  • kontrollera SPF-poster i DNS-zonen (läs mer här eller kontakta vår support om du inte vet vad detta är)

Om man söker på nätet så finns flera sidor med tips och trix, här är några:




 

Hjälpte svaret dig?

 Skriv ut denna artikeln

Läs även

Min mailbox är full

Generellt så har vi ingen maxgräns för hur mycket data man får ha i sin mailbox, men det finns...

Lägga till (skapa nytt) epostkonto i en domän

Via (nya) kundzonen och kontrollpanelen Epostkonton administreras från kontrollpanelen och dit...

Konfigurera Thunderbird för kalender

Menyn Arkiv → Nytt → Kalender… Om du inte ser någon menyrad utan har en liten ”hamburgare” (tre...

Kan jag köra krypterad e-post hos Vildmarksdata?

Ja det kan du. Du kan ställa in i din e-postklient kryptering på både inkommande och utgående...

Mottagadresser inte är godkända

Det beror på att du som skickar inte är autentiserad. Det felmeddelande du får är alltså lite...